Vi på poseidon

Fler känner sig trygga på kvällar och nätter i distrikt Backa

Tryggare på kvällar och nätter, men svårare att nå fram i telefon till Poseidons personal. Så här tyckte ni i årets hyresgästenkät.

Varje höst skickar vi ut en hyresgästenkät till hälften av våra hushåll som mäter hur du trivs med ditt boende och oss som hyresvärd. Svaren på enkäten ger oss en vägledning i vad vi ska satsa på i ditt område för att göra ditt boende bättre. Därför är dina svar betydelsefulla och vi uppskattar att du tagit dig tid att svara.

Den senaste mätningen visar att fler i distrikt Backa, som omfattar Backa Röd och Kvillebäcken, upplever att det blivit tryggare i området på kvällar och nätter och att besöks- och telefontider, sophantering och möjlighet till källsortering förbättrats.

-Vi har haft kampanj kring sopsortering under förra året, delat ut informationsfoldrar om hur man sorterar och en sopsorteringskasse till alla hushåll. Det är viktigt att vi underlättar sopsorteringen för våra hyresgäster så det är glädjande att vi verkar varar på rätt väg med det, säger distriktschef Joachim Knudsen.

Bland de skrivna kommentarerna i enkätsvaren finns flera som bekräftar att de upplever att sopsorteringen fungerar bra, så här tyckte en hyresgäst:

”Jättemycket bättre att vi fick sorteringskasse. Det har gjort att jag sorterar mycket bättre.”

Att samtalen går direkt till kundservice underlättar för husvärdarna eftersom de får mer tid att åtgärda serviceanmälningarna.

Joachim Knudsen

Distriktschef i Backa

74,4 procent upplever att de är tryggt att gå ute i området på kvällar och nätter, en ökning med 2,7 procentenheter från föregående år. Våra trygghetsvärdar, som gått runt i Backa Röd varje vardag fram till klockan 23.00 sedan 2021 har nu även börjat gå runt i Kvillebäcken.

-Vi planerar även att satsa på mer närvaro och dialog med våra hyresgäster i Kvillebäcken genom olika aktiviteter under året. Inför julen hade vi flera evenemang varav ett var i samverkan med FCH (Fastighetsägare centrala Hisingen), som vi kommer samarbeta mer med framöver, säger Joachim Knudsen.

74,7 procent är nöjda med våra besökstider och 75,7 procent med våra telefontider. Däremot tycker ni att det blivit svårare att nå fram till specifik personal. I distrikt Backa har vi sedan 2023 en central kundservice dit alla samtal går. Det gör att du som hyresgäst inte ringer direkt till din husvärd som tidigare, utan husvärden återkommer till dig.

-Att samtalen går direkt till kundservice underlättar för husvärdarna eftersom de får mer tid att åtgärda serviceanmälningarna. Du kan fortfarande ha direktkontakt med din husvärd om du gör en serviceanmälan i vår boendeapp, där det finns en chattfunktion, säger Joachim Knudsen.

Nu planerar vi för hur vi ska arbeta under året för att förbättra de punkter som fått sämre betyg.
Till hösten skickas enkäten ut till dig som inte fick den förra, då hoppas vi att du vill svara och hjälpa oss bli bättre.