Vi på poseidon

Miljövärdar vill vända trenden

Återvinningsbil, dörrknackning och hjälp i miljöhusen. Det är några av åtgärderna som miljövärdarna hoppas ska kunna förbättra avfallssituationen kring Frölunda Torg.

Miljövärd Elisabet Tonmyr ser fram emot att hjälpa fler hyresgäster att sortera rätt.

Kärl som svämmar över, golv täckta med skräp och miljöhus fullproppade av grovsopor. Det är den tråkiga verkligheten som miljövärdarna i området kring Frölunda Torg ofta möter när de kommer till jobbet.

– De senaste två åren har det här eskalerat, säger miljövärdssamordnare Zandra Jonasson. Det är inte roligt för vare sig våra miljövärdar eller för hyresgästerna själva som möts av kaos när de kommer för att kasta sina sopor.

 

Zandra Jonasson, miljövärdssamordnare

– Kanske är det så att hyresgästerna inte vet vad som händer när de inte sorterar sitt avfall eller kastar det i fel kärl, funderar miljövärd Elisabet Tonmyr. När läget blir tillräckligt illa, hämtas inte avfallet tills det är sorterat. Vid utebliven hämtning svämmar kärlen snabbt över, och då måste vi miljövärdar ner och gräva i tunnorna och sortera avfallet manuellt.

Som en tillfällig åtgärd anlitar Poseidon just nu Återvinningsbilen i Väst för att avlasta miljövärdarna och få bukt med situationen. Men Zandra och Elisabet säger att det kommer att krävas en insats från hyresgästerna för att skapa permanent förbättring.

– Vi tror inte att människor vill sabotera eller vara oskötsamma med flit, säger Zandra. Ofta blir det nog så att det skapas en kedjereaktion. Någon ser att det är rörigt i miljöhuset och blir mindre noggrann med hur de kastar sina sopor. Nästa person tänker likadant, och så blir det bara värre och värre. Vi behöver vända trenden åt det positiva hållet istället.

 

Vi tror inte att människor vill sabotera eller vara oskötsamma med flit. Vi behöver vända trenden åt det positiva hållet istället.

Zandra Jonasson

Nu finns planer på att informatörer ska gå runt i områdena och knacka dörr för att prata med hyresgäster om hur man hanterar sitt avfall rätt. Men miljövärdssamordnare Zandra vill också skapa dialog med hyresgästerna.

– Under hösten kommer vi miljövärdar att finnas närvarande vid miljöhusen i så hög utsträckning som möjligt för att informera våra hyresgäster, svara på frågor och hjälpa dem att få tag i rätt tillbehör för att sortera sitt avfall på bästa sätt.

– Man kan alltid fråga oss om man behöver råd, lägger Elisabet till.

Ett av de stora problemen är att det kastas matavfall i rätt kärl – men i plastpåse. Man har sorterat och tänkt rätt hela vägen, men i sista sekunden blir det fel. Kanske för att man har problem med att matavfallspåsen blir blöt och spricker i botten, säger Elisabet.

– Då kan vi tipsa om att till exempel lägga lite tidningspapper i botten av matavfallspåsen när man börjar på en ny. På det sättet slipper man problemet, och ingen plastpåse behövs.

Zandras och Elisabets hälsning till hyresgäster med funderingar kring sin avfallshantering är:

– Prata med oss! Vi finns här!

 

Har du frågor? Hör gärna av dig till mig!

Zandra Jonasson

Miljövärdssamordnare

Direkt:

031-33 21 323