Vi på poseidon

Så funkar snöröjningen

När det är snö och halt ute är det viktigt att snöröjningen fungerar smidigt i våra områden. Din miljövärdssamordnare, Elisabeth Arntzen, berättar hur vi prioriterar!

Från 1 november till mitten av april är vi på Poseidon redo dygnet runt för att skotta snö och halkbekämpa i våra områden. Elisabeth Arntzen, miljövärdssamordnare i distrikt Kortedala, förklarar hur arbetet går till och ger sina tre bästa tips inför vintern.

Hur prioriterar vi när snön kommer och halkrisken ökar?
– I stort kan man säga att vi prioriterar de platser där flest människor rör sig och vägar till och från bostaden. Vi börjar vid entréer och trappor, utanför miljörum och tvättstugor. Vi ser till att Räddningstjänsten och sophämtningen kan komma fram till våra hus. Vi breddar gångbanor och plogar drygt 10 meter från våra fastigheter. Övriga vägar sköts av andra aktörer och Göteborgs Stad. Vi snöröjer även vägen till kollektivtrafiken och där det finns backar.

Vem sköter snöröjningen?
– I distrikt Kortedala (Gamlestaden, Kviberg och Kortedala) hanterar både miljövärdar och husvärdar snöröjningen. Miljövärdarna har främst ansvar för maskinkörningen och husvärdarna ansvarar framförallt för handskottningen. Som hyresgäst kan det vara bra att känna till att till exempel en bokad tid med husvärden kan bli ombokad vid mycket snö, då snön prioriteras först.

Hur snabbt kan man räkna med att det är snöröjt?
– Vid ett normalt snöfall, som innebär 0-gradigt och 10 cm snö, är målet att vi ska ha handskottat, maskinplogat och halkbekämpat 8 timmar efter avslutat snöfall.

Elisabeth Arntzen, miljövärdssamordnare, distrikt Kortedala.

Vad är utmaningen när det kommer mycket snö?
– Har det varit mycket snöfall så tar det längre tid att snöröja. Det kan vara viktigt att känna till att vi inte äger alla ytor i våra områden. Flera aktörer som ska snöröja i samma område kan leda till att större snövallar förs över där det redan har snöröjts. Vid exempelvis Adventsparken och Allhelgonaparken är gatorna mycket smalare, där är det lätt hänt att snön plogas upp där vi redan har arbetat.

Vad ansvarar hyresgästen själv för?
– Som hyresgäst ansvarar man själv för att skotta på sin parkeringsplats och precis utanför sin garageport. Däremot är det Poseidons ansvar att skotta där det finns tillståndparkering.

Hur kan hyresgästerna rapportera att en plats behöver snöröjas eller halkbekämpas?
– Om man upptäcker en plats som vi har missat eller där det krävs en extra insats av oss så kan våra hyresgäster enkelt göra en felanmälan via vår boendeapp!

 

Elisabeths 3 bästa tips inför vintern:

1. Vandra tryggt – gå med fördel där vi har plogat och halkbekämpat.
2. Använd skor avsedda för årstiden – broddar är bra att ha när det är halt ute!
3. I våra områden står gröna och gråa lådor utplacerade med flis – där kan även du som hyresgäst ta det flis du behöver, för att exempelvis slänga ut vid din bil eller på en hal isfläck.