Vi på poseidon

Tryggare och enklare att få hjälp i distrikt Angered

Fler känner sig trygga och får hjälp när det behövs, men vi kan bli bättre på att städa miljöhus och grovsoprum. Så tyckte ni i årets hyresgästenkät.

Under hösten gick vår årliga hyresgästenkät ut till hälften av våra hushåll. Svaren på den är viktiga för vårt fortsatta arbete i Angered Centrum, Hjällbo och Lövgärdet och vad vi ska prioritera för att förbättra ditt boende. 

För tredje året i rad känner sig fler hyresgäster trygga i distrikt Angered. Mest ökar nöjdheten i Lövgärdet, där vi når vårt högsta resultat någonsin med 83,8 procent (jämfört med 67,9 procent år 2020). Den allra största procentuella höjningen – hela 7,4 procentenheter – visar att vi blivit bättre på att ge våra hyresgäster hjälp när det behövs. 

Resultatet visar att många tycker att det är rent och snyggt i deras bostadsområde. Främst ökar nöjdheten med städning av trapphus, källare och tvättstuga. I Hjällbo, där våra egna lokalvårdare ansvarar för städningen inomhus, är hyresgästerna allra mest nöjda. 

Även upplevelsen att vi tar kunden på allvar går upp med 5,3 procentenheter. Framför allt tycker våra hyresgäster att informationen om vad som ska hända i fastigheten och generellt från oss blivit mycket bättre, och att det blivit mycket enklare att få saker man lämnat synpunkter på fixade. Fler känner även att kontakten med oss blivit bättre.  

När det gäller hjälp när det behövs har vi blivit betydligt bättre på att reparera fel inom rimlig tid och med bättre kvalitet. 

 

Det är roligt att se att hyresgästerna tycker att våra insatser gör skillnad. Vi har satsat mycket både på att öka tryggheten och arbeta för att det ska vara rent och fint i våra områden.

Dennis Andersson

Poseidons distriktschef i Angered

– Det är roligt att se att hyresgästerna tycker att våra insatser gör skillnad. Vi har satsat mycket både på att öka tryggheten och arbeta för att det ska vara rent och fint i våra områden. Våra trygghetsvärdar arbetar på kvällar och helger, vi jobbar löpande med att förbättra belysningen och trygghetssäkra dörrar och lås. I Hjällbo har vi egna lokalvårdare, som städar i trapphus och andra allmänna utrymmen, säger Dennis Andersson, distriktschef i Angered. 

Samtidigt fortsätter arbetet för att hyresgäster i Angered Centrum ska uppleva området som mer tryggt. Under 2024 kommer vi bland annat att fortsätta förbättra belysningen och öka våra trygghetsvärdars närvaro i området. 

Enkäten visar också att ni är mindre nöjda med städningen i våra miljöhus och grovsoprum. Många upplever också att snöröjningen och sandningen vintertid kan bli bättre.  

– Vi kommer fortsätta arbeta med synpunkterna i enkäten hela året så att du som bor hos oss ska trivas, och få bra och snabb service. Det är roligt att se att vårt arbete ger resultat, och att många fler upplever att de får hjälp när det behövs och att vi tar dem på allvar, avslutar Dennis Andersson.

Så svarade ni i hyresgästenkäten:

Upplevd trygghet
Angered Centrum 70,7 %, Hjällbo 81,2 %, Lövgärdet 83,8 % 

Upplever att det är rent och snyggt i bostadsområdet
Angered Centrum 69,7 %, Hjällbo 81,5%, Lövgärdet 79 % 

Får hjälp av Poseidon när det behövs
Angered Centrum 78,4 %, Hjällbo 78,3 %, Lövgärdet 82,9 % 

Känner sig tagna på allvar av Poseidon
Angered Centrum 73,4 %, Hjällbo 77,9 %, Lövgärdet 83,9%