Vi på poseidon

”Vårt mål är trygghet och trivsel”

Vad händer när siffrorna från hyresgästenkäten störtdyker i ett område? På Långströmsgatan var en del av lösningen ökad städning, installation av låssystem och trygghetsvärdar. Nu börjar siffrorna sakta vända uppåt igen.

Fastighetsförvaltaren Roine Bengtsson är nöjd att det går åt rätt håll på Långströmsgatan.

Fotograf: Maria Bard

– Här har vi satt upp extra belysning, på sådana här undanskymda platser blir det lätt skumt, berättar Roine Bengtsson, fastighetsförvaltare på distrikt Hisingen, och tittar upp mot en av husgavlarna.

Vi befinner oss vid Poseidons fastigheter på Långströmsgatan på Hisingen och Roine guidar oss genom de många insatser som gjorts i området. Under en tid har det varit problem med nedskräpning både utomhus och inomhus. Föremål lämnades kvar i korridorer och städningen av allmänna utrymmen var inte tillräcklig. Att hyresgästerna inte var nöjda med situationen blev också tydligt i hyresgästenkäten. År 2020 fick städning och trygghet lågt betyg.

Städning två gånger i veckan och polering av plastmattor har skapat trevligare trapphus.

Fotograf: Maria Bard

En första insats blev att anlita en firma att göra en grovstädning av samtliga fastigheter. De gamla plastmattorna i korridorerna polerades upp och veckostäd av allmänna utrymmen har utökats från en till två gånger i veckan. Skräp i förråd och korridorer har tagits bort, och miljövärdarna har städat utomhus och rensat bort övergivna cyklar.

– Framåt kommer vi att ha möten med hyresgäster där vi informerar om grovsoprum och miljörum. Där måste vi även få upp bättre skyltning, säger Roine.

Långströmsgatan på Hisingen.

Fotograf: Maria Bard

Vi fortsätter vandringen upp mot ett av husen som ligger längst bort. På vägen pekar Roine på platser där buskar har rensats bort för att få en öppnare, tryggare känsla.

År 2019 blev Biskopsgården, dit Långströmsgatan hör, klassat som ett särskilt utsatt område av polisen, och en stor del av arbetet handlar just om att öka tryggheten. Poseidon har trygghetsbesiktigat fastigheterna genom att till exempel byta dörrar och installera låssystem.

Sedan förra året vandrar också Poseidons trygghetsgrupp i området och husvärdar ronderar samtliga fastigheter en gång i veckan. Tillsammans håller de en regelbunden tillsyn.

– Om vi upptäcker trasig belysning, ett skrymmande föremål i en korridor eller en trasig dörr är målsättningen att åtgärda det omgående, säger Roine.

Digitala låssystem har utökats till att omfatta även källare och tvättstuga.

Fotograf: Maria Bard

Vi går in i ett av husen och Roine låser upp dörren till källarförrådet med sin tagg. Han berättar att det tidigare varit problem med inbrott i förråden. För att öka säkerheten har dörrarna bytts ut till säkerhetsdörrar. Dessutom har det digitala låssystemet utökats till att omfatta källare och tvättstuga.

Tvättstugan har också fått ett nytt digitalt bokningssystem som innebär att endast den som har tvättid kommer in. Väl nere i källaren tänds den nya sensorstyrda belysningen på ett ögonblick.

– Det här är sådant som vi får städa bort. Förmodligen har det lämnats kvar efter en flytt, säger Roine och undersöker ett par sladdar och andra föremål som lämnats kvar på golvet.

Dörrarna i källaren har bytts ut till säkerhetsdörrar.

Fotograf: Maria Bard

I senaste hyresgästenkäten har betyget gått upp kraftigt både vad gäller trygghet och städning – det är glädjande och ett kvitto på att vi är väg åt rätt håll, menar Roine.

Trots det finns det mycket kvar att arbeta med. Att förbättra säkerheten i källaren ytterligare, måla och fräscha upp allmänna utrymmen samt fortsätta ta bort buskar är arbeten som är planerade.

– Vår målsättning är att det här ska vara ett tryggt område där det är trivsamt att bo, säger Roine.